biblioteket

Idag är första gången på länge jag utnyttjade biblioteket, 3 böcker blev det. 2 stycken på engelska och 1 bok på franska. Jag har faktiskt börjat läsa en av dom engelska och den är väl rätt så bra måste jag säga.
Och på tal om engelska vi fick veta resultatet på engelskanationella, (läs- & hörförståelse) 1 poäng från MVG !? Jag dör lite smått här hemma, nästan så att jag kan börja grina, helt ärligt. Min engelskalärare sa att om jag fick MVG på nationella skulle jag få MVG i betyget, men oj så bra det gick. Visserligen har jag inte skrivit uppsatsen eller gjort den sista delen. Men som sagt, mina betyg sjunker som en sten i havet just nu. Jag trodde jag var bättre en så här, men tydligen inte. Men jag får väl se det som något positivt i alla fall, det var första året alla i hela klassen fick godkänt på nationella.
Men det är inte så lätt att bli nöjd när man förväntar sig en hel del av sig själv, lärarna ställer krav och i princip hela klassen låg på VG nu på nationella. Det är ungefär som om man känner sig som just ingenting om man inte får MVG, i alla fall jag. Helt ärligt, om jag får MVG på något skolarbete eller prov så är jag fortfarande inte nöjd. Och jag är ju inte så dum att jag inte fattar att det är något fel på mig. Vad är det för fel på mig när jag inte ens blir nöjd med ett MVG?!
Jag är inte nöjd med ett skit, idag har vart den absolut sämsta dagen på länge. Den sämsta i världshistorien. Men det ska i alla fall bli skönt att börja träna igen, det var ju som sagt några månader sen sist. Men nu är jag igång igen och jag kan med gott samvete äta och bara ligga framför teven en kväll som denna. Fast jag borde plugga, jag har franskaprov på fredag. Mitt absolut mest hatade ämne för tillfället, jag fattar ingenting. Jag kan ju bara säga att det hade vart så mycket lättare att lära sig grammatik i ett annat språk om man hade lärt sig det i svenskan först. Men vi har inte haft någon grammatik alls, vi är inne på våran fjärde svenskalärare sen sjuan. Det är knappt så att alla i klassen vet vad ett verb är eller något om tepusformer. Vi går i nionde klass och kan inte behärska svenska språket, kanske för att vi inte fått lära oss eller vad vet jag. På tisdag nästa vecka har vi prov i historia om andra världskriget, ett stort prov och boken ligger på skolan. När jag hör hur alla pratar om Josef Goebbels eller Hitler så tänekr jag bara på hur dålig jag måste vara, jag kan inte ett skit om andra värlskriget. Inte ett skit, möjligtvis att det varade mellan 1939 - 1945. Imorgon ska vi skriva uppsatsen till engelska nationella och jag känner mig inte det minsta taggad, kanske är det för all press. Jag vet att ett MVG står på spel nu, ett MVG, ett steg bättre än VG. Ett betyg som jag kommer använda för att söka in på gymnasium, ett papper som jag förmodligen inte kommer använda så mycket mer men ett papper som är ett bevis på hur duktig jag är.



- Här är böckerna jag lånade på biblioteket idag, Kiss of death, Zozo la tornade och The girlfriend.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0